Udskriv denne side

Kost til mælkeallergikere


Undgå alle former for mælk og mælkeprodukter, hvis du har allergi.

Vær opmærksom på at der findes mælk i rigtig mange fødevarer, og at mælk desværre ikke bare kaldes mælk på alle varedeklarationer.

Det er derfor vigtigt, at du tjekker alle produkters varedeklaration inden dit barn får det tilbudt.

Hold særligt øje med:
Beauvais præparater, grødprodukter og færdiglavet mad!

Det anbefales at undgå smør (indeholder små mængder protein) og i stedet bruge margarine uden mælk som fedtstof fx Nutana, Becel plantemargarine, Natura og Trekroner Fri Lisette solsikkeoliemargarine.

Leverpostej indeholder ofte 25 % skummetmælkspulver.

Brød penslet med mælkeproteinholdig væske.

Slik og chokolade. Tip: Der findes en MÆLKEFRI chokolade, som kun bliver solgt via internetbutik; Oskars Spisekammer: www.oskarsspisekammer.dk.

Butikken sælger flere produkter uden mælk, gluten, æg og tilsætningsstoffer.

Juice tilsat kalk kan indeholde mælk.

Yderligere oplysninger findes under menuen Links!

Der anbefales calciumtilskud i henhold til retningslinjer herfor.

Soya overvejes af mange som erstatning for mælk.

I Soja findes hele proteiner, men disse virker som svage allergener.

Enkelte studier viser at over 30 % af komælksallergikere testes positiv for soja og mindst halvdelen har relevant allergi mod soja.

Andre studier viser at sojaallergi nok er et mindre problem.

Sensibilisering for soja er associeret med mælkeallergi, men man vokser fra det og skaden er ikke stor, men det anbefales at holde mælkeallergiske børn fra det (Food allergy 2002)

Amerikanerne har udviklet soja som ikke udløser allergi, genmodificeret (GMO - genmodificerede organismer). Skal testes yderligere før frigivelse.

(Internetside Mad og Sundhed).

Børnelægens anbefaling:

Der må gerne anvendes Soyamælk!!

Der er kun problemer med reaktion på Soya i ekstremt sjældne tilfælde!

Børn under 1 år skal ikke drikke Soyamælk, fordi det ernæringsmæssige indhold er så ringe i forhold til brystmælk og modermælkserstatning.

 


Forrige side: Fakta om mælkeallergi