Udskriv denne side

ADHD med debut i ungdomsårene = Problemer med executive funktioner


ADHD med debut i ungdomsårene = Problemer med executive funktioner

Executive Funktioner er cognitive funktioner der bruges til at håndtere alle hverdags problemer i form af planlægning og udførelse af opgaver.

ADHD kan vise sig som problemer med alle følgende:

Aktivering:

  • Organisering af opgaver, beregne det nødvendige tidsforbrug og få startet på opgaven.
  • Udsætter opgaven i en uendelighed selvom opgaven er vigtig.
  • Får først opgaven løst, når den er helt akut og påtrængende nødvendig.


Fokus:

  • Svært ved at holde fokus og koncentration.
  • Sætninger og afsnit skal læses igen og igen for at give mening og kunne huskes.


Anstrengelse:

  • Overkommer kun kort tids projekter.
  • Kan ikke holde tempoet ved lang tids opgaver.
  • Har svært ved opgaver der kræver fortolkning og forklaring.
  • Har svært ved at styre vågenhed og søvn.
  • Bliver for længe oppe og kan så ikke falde i søvn.
  • Kan dernæst ikke komme op om morgenen.


Følelser:

  • Svært ved at klare frustrationer og modulere følelser.
  • Følelser kan tage over som en virus overtager en computer og personen kan ikke tænke på andet end den voldsomme følelse.


Hukommelse:

  • Er god til at huske ting der er sket for længe siden, men har svært ved at huske nyligt lært stof.
  • Har svært ved at hente den nødvendige information ud af hukommelsen, når det er nødvendigt.


Handling:

  • Har svært ved at afstemme handlinger efter nødvendighed.
  • Reagerer for meget eller for hurtigt eller for lidt eller for langsomt.
  • Kan springe for hurtigt til en konklusion.
  • Kan have svært ved at afstemme hastighed i forhold til andre menneskers hastighed.
  • Kan komme til at overse om andre mennesker er forvirrede, sårede eller stødte eller irriterede og kan ikke afstemme deres eget tempo og handlinger herefter.


 


Forrige side: ADHD hos voksne